Naar de hoofdinhoud

Hoe werkt de automatische verrekening van laadkosten?

Begrijp door wie, aan wie én hoe laadkosten betaald worden

Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Het Verrekenen van laadkosten met Lanova Connect

Het verrekenen van laadkosten is een van onze specialiteiten. Vaak zijn er meerdere partijen betrokken bij een laadsessie: de gebruiker van de auto, de eigenaar van de laadpaal en soms een derde partij die de kosten betaalt (bijvoorbeeld een werkgever). De eigenaar van de laadpaal betaalt voor de verbruikte stroom en kan in sommige gevallen deze kosten terugvorderen van gebruikers of een derde partij.

Hoe verrekening werkt

Als laadpaaleigenaar heb je via je Lanova Connect account toegang tot je laadpaal. In de prijsinstellingen stel je het kWh-tarief in. Het totale bedrag van een laadsessie wordt berekend op basis van dit tarief en de geladen hoeveelheid kWh.

Voorbeeldberekening: Als je tarief is ingesteld op €0,30 per kWh en iemand laadt 10 kWh, dan bedragen de kosten van de laadsessie:

  • €0,30 x 10 = €3.

Veelvoorkomende verrekeningssituaties

1. Verrekening met eigen bedrijf of werkgever

Rijd je zakelijk een elektrische auto en heb je een laadpaal thuis? Dan kun je kosten verrekenen met je werkgever:

  • Je werkgever maakt een account aan bij Lanova Connect.

  • Je werkgever stelt een vergoedingstarief in.

  • Je werkgever nodigt je per mail uit.

  • Je koppelt je persoonlijke laadpaal aan het account.

Wat er vervolgens gebeurt:

Elke maand worden er twee facturen opgesteld:

  • Een factuur voor je werkgever om de laadkosten aan ons te betalen.

  • Een 'self-billing invoice' met het bedrag dat wij aan jou uitkeren. Je vindt deze factuur in je Lanova Connect account.

2. Verrekening met bezoekers

Als je laadpaal openbaar toegankelijk is, zorgen wij ervoor dat bezoekers betalen voor hun laadsessies en dat jij deze kosten ontvangt.

Hoe het Werkt:

  • Wij sturen de voltooide laadsessies door naar de laadpasproviders van de bezoekers, die zorgen voor de betaling aan Lanova Connect.

  • Wij stellen een 'self-billing invoice' op en storten het bedrag op je rekening.

Betalingsperiode van de Self-Billing Invoice

De self-billing invoice wordt rond de eerste dag van de nieuwe maand opgesteld en binnen 30 dagen uitbetaald. De self-billing invoice van januari wordt bijvoorbeeld begin februari opgemaakt en eind februari uitbetaald.

Was dit een antwoord op uw vraag?